Viktminskning

Viktminskning kan ske på hundratals olika sätt, och ändå kan de flesta som försökt gå ner i vikt vittna om att det är bland det svåraste de gjort. Kanske just det faktum att det finns så många olika metoder gör viktminskningsprojektet mer avancerat än vad det hade behövt vara. Många dieter är diametralt motsatta varandra och det innebär att det är lätt att känna sig osäker på om man gör rätt.

För det första bör man avgöra om man faktiskt behöver gå ner i vikt. Det pratas ofta om att man ska sätta upp ett mål för sin viktminskning för att öka sannolikheten för framgång. Ett vanligt sätt är då att välja en vikt och använda det som målbild. Väldigt många människor lägger stort fokus på siffrorna på vågen och glömmer bort att känna efter själv. Visst kan mätmetoder så som BMI (body mass index) vara en indikator på hur det står till med vikten, men mest avgörande bör nog ändå känslan av välmående vara. Vad hjälper en viss vikt om man fortfarande inte känner sig bekväm och frisk?

Kjell Enhager

En man vid namn Kjell Enhager som arbetar som coach brukar uppmuntra sina klienter att ställa sig själv frågan ”Varför då?” om och om igen tills man hittar kärnan av sin målsättning. Han menar att kärnan i princip alltid är densamma, oavsett vilket mål man än börjar med.

Ett kort exempel kan vara

”Jag vill gå ner femton kilo.” – Varför då?

”Därför att jag vill orka leka med barnen och kunna bära mina favoritjeans.” – Varför då?

”Därför att det får mig att må bra.”

Egentligen så skulle exemplet kunna vara i det närmaste vad som helst, och även om man får fortsätta ställa frågan ”varför då?” tio gånger så slutar det enligt Enhager alltid i ”jag vill må bra”.

När det långsiktiga målet är att må bra så är det kanske lättare att ta sunda beslut som i längden leder till en hälsosam vikt och ett allmänt välmående.

Motionera!

Vad gäller själva projektet att gå ner i vikt så är det hela egentligen i grunden väldigt simpelt. Den som äter lagom mycket av allt, och motionerar ett par gånger i veckan kommer förr eller senare att nå den vikt som kroppen genetiskt är inställd på. Det finns inga snabba knep eller genvägar, i alla fall inte för den som vill behålla sin viktminskning resten av livet. Tyvärr finns det inte heller någon garanti för att den vikt som kroppen vill ha stämmer överens med den vikt som man har ”bestämt sig för”.

Att det är simpelt i grunden innebär inte att det är enkelt i praktiken. Alla gör snedsteg ibland och äter något som kanske inte är det allra bästa ur viktminskningssynpunkt. När det händer så är det inte konstruktivt att klaga på sig själv. Det enda alternativet är att ta nya tag och göra ett bättre val nästa gång. Överhuvudtaget så är det inte en hjälp att ge sig själv dåligt samvete vad gäller mat och kosthållning.

Bestämmer man sig för att äta en kaka, oavsett om den ingick i planen eller ej så, så ska man se till att njuta av den. Annars så kommer man inte känna tillfredsställelse av att ha ätit den utan kommer ha ett fortsatt sug efter kakor. Då är det bättre om man kan äta kakan och därefter ha en känsla av att nu är det gjort, nu kan jag ta nya tag.