Gå ner i vikt

På många håll i västvärlden är övervikt ett stort problem samtidigt som det finns en väldig fixering kring vikt, utseende och fysiskt välmående.

Detta innebär att ”gå ner i vikt” ligger på väldigt många människors to – do – list. Det basuneras ut tips och information från löpsedlar, tidningsomslag och hemsidor angående de lättaste och snabbaste sätten att gå ner i vikt. Oftast handlar det om kortsiktiga ”lösningar” som i praktiken har liten eller ingen verkan alls. Många av knepen som ska ge en snabb viktnedgång gör bara att kroppen släpper ifrån sig en del av den vätska som den bundit i cellerna. Detta gör absolut att siffrorna på vågen förändras, men fettmängden i kroppen är densamma. Så snart man börjar äta som förut igen så binder kroppen upp nytt vatten och man är tillbaka där man började.

För att gå ner i vikt på riktigt så krävs i första hand sunt förnuft och att man känner efter själv vad ens kropp mår bra av. Det kan absolut vara en god idé att testa någon diet såsom GI-metoden (Glykemiskt Index) eller LCHF (LowCarbHighFat), men det är viktigt att vara medveten om att det kan ta tid, tålamod och motivation att uppnå sin idealvikt. Fördelen med att låta förändringen av kroppsvikten ta sin tid är att resultatet blir mer hållbart på sikt och dessutom mer hälsosamt.

Oavsett vilka förändringar man väljer att göra i sin kosthållning så är motion alltid en viktig del i sund viktnedgång. Alla människor behöver motionera regelbundet, men för den som vill gå ner i vikt så är det ännu mer angeläget. Dels för att man bränner energi under tiden man motionerar men också för att en stark och frisk kropp gör av med mer energi även i vila än vad en otränad gör.